Taş, Özlem ÖzdemirYerli, Özgür2021-12-012021-12-0120192148-2446https://doi.org/10.29130/dubited.538005https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpnNU5UWTJOZz09https://hdl.handle.net/20.500.12684/9370Günümüz şartlarında ve hayat mücadelesi içerisinde sürekli uğraştığımız ve bir o kadarda ayrılamadığımızdoğanın; kırsaldan ziyade kentsel alanlardaki mücadelesi hep var olmuştur. Kent insanı; günlük yaşamında,çevresinde teknolojinin getirmiş olduğu değerlerle meşgul olurken etrafındaki güzelliklerin azaldığındanhabersiz yaşamaktadır. Kentli insanın yaşamı; hem yaya ulaşımı hem araç içi ulaşımı ile zaman geçirmektedir vebunun psikolojik etkilerini „trafikte? yaşamaktadır ve yaşatmaktadır. Kentsel yerleşim alanı içerisinde kullanılanbitkisel doku; günlük yaşamın stresli kaosunu hafifleterek, ekolojik, sosyolojik, psikolojik açılardan kentinsanına konforlu bir yaşam standardı sunmaktadır. Nüfus artışı, istihdam, göç ve ekonomik sebeplerden dolayıkent içerindeki ve kentin bir parçası olan yeşil doku azalmakta beton yüzeyler artmaktadır. İşte bu olguyuçürüten, gri dokuyu bozan, araç ve yaya trafiğine, çevresel ekolojiye, insan psikolojisine güç destek veren dikeybahçe dizaynları sorunlara çözüm olmakta ve kent yaşamını istenilen seviyeye taşımaktadır. Bu çalışma İstanbulmetropolitan kentin en büyük sorunlarından biri olan araç ve yaya trafiğine olumlu yönde ivme kazandırabilecekdikey bahçelerin etkilerini araştırmak, Dikey bahçelerin bu yöndeki büyük sorunu küçültebileceğini ispatlamakve kent silüetinin git gide azaldığı yeşil dokuyu günümüz mimarisine ve yapılaşmasına paralellik göstererek kentinsanın daha kaliteli bir yaşam sunmak amacını taşımaktadır. Ayrıca dikey bahçe uygulamalarında hangi tasarımilke ve öğelerinin araç ve yaya trafiğinde olumlu etkilerini olacağını ortaya çıkarmayı hedeflemektir.Son dönemlerde çok tercih edilen dikey bahçelerin, araç ve yaya trafiğindeki kullanımlarında kentliler üzerindene gibi görsel ve duygusal etkiler bıraktığını araştırmak için İstanbul kentinde hem yaya hem araç trafiğininyoğun kullanıldığı alanlar (Taksim, Bakırköy, Kadıköy, Ümraniye, Ataşehir, Üsküdar, Levent, Sarıyer)seçilmiştir. Bu amaca yönelik olarak toplam 316 kişiye, hem yaya trafiği hem araç trafiği için 2 çeşit anketuygulanmıştır. Katılımcılara Yaya trafiği için; Rahatlatan / Dinlendiren / Gerginleştiren Renkler, yayabölgelerinin kullanım saatleri, dikey bahçelerin ne gibi duygular uyandırdığı, dikey bahçelerin çevreye katkılarısorulmuştur. Katılımcılardan kendilerine gösterilen 10 farklı görseli, peyzaj tasarım ve ilkelerine göredeğerlendirmesi ve puanlandırılması istenilmiştir. Ayrıca katılımcılara Araç trafiği için; Rahatlatan / Dinlendiren/ Gerginleştiren Renkler, araç trafiğini kullanım saatleri, Trafik kazası yapıp yapmadıkları, Kaza yaptılar ise kazanedenlerini, dikey bahçelerin ne gibi duygular uyandırdığı, dikey bahçelerin çevreye katkıları gibi sorularsorulmuştur. Katılımcılardan kendilerine gösterilen 10 farklı görseli, peyzaj tasarım ve ilkelerine göredeğerlendirmesi ve puanlandırılması istenilmiştir. Buna göre dikey bahçe uygulamalarında hangi tasarım ilke veöğelerinin araç ve yaya trafiğine olumlu etkilerinin olduğunun ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Sonuç olarak dikey bahçe uygulamalarında mavi, yeşil, bey az renklere daha fazla, turuncu, siyah, kırmızırenklere daha az yer verilmesi gerektiği; tasarım ilke ve öğelerinden doku, uyum, renk?in daha fazla, hiyeraşikoram, zıtlık, ölçü-proporsiyon?nun daha az tercih edilmesi gerektiği bulunmuştur. Hedeflenen doğrultuda çıkansonuçlar paralellik göstermiş olup katılımcıların dikey bahçelerden fonksiyonel anlamda beklentilerinin yüksekolduğu ortaya çıkmıştır. Farkında olmadan insan psikolojisine olumlu katkıları olduğu öne çıkan dikeybahçelerin katılımcıların çevresinde çokça görmek istedikleri belirlenmiştir.In today's conditions and in the struggle for life, the nature of the nature that we constantly strive for and which cannot be separated; the struggle in urban areas rather than in rural areas has always existed. Urban people; In her daily life, while living around with the values brought by technology, she is unaware that the beauties around her are diminishing. The life of urban people; He spends his time both in pedestrian and in-car transportation, and he lives and lives his psychological effects in geçirmek traffic hem. Vegetable texture used in urban area; It provides a comfortable standard of living for ecological, sociological and psychological aspects by alleviating the stressful chaos of daily life. Due to population growth, employment, migration and economic reasons, the green texture which is a part of the city and the city is decreasing, concrete surfaces are increasing. Here, the vertical garden designs that support this phenomenon, disrupt the gray texture, support vehicle and pedestrian traffic, environmental ecology, human psychology, solve the problems and carry the urban life to the desired level. This study aims to investigate the effects of vertical gardens, which can provide a positive acceleration to vehicle and pedestrian traffic which is one of the biggest problems of the metropolitan city of İstanbul. The purpose of life is to offer. It is also aimed to explore which design principles and elements will have positive effects on vehicle and pedestrian traffic in vertical garden applications. In recent years, the most preferred vertical gardens, the use of vehicle and pedestrian traffic in the city and the visual and emotional effects on the city to investigate the effects of both pedestrian and vehicle traffic intensive use of Istanbul (Taksim, Bakirkoy, Kadikoy, Umraniye, Atasehir, Uskudar, Levent, Sariyer is selected. For this purpose, a total of 316 people, both pedestrian traffic and 2 kinds of surveys were applied for vehicle traffic. For pedestrian traffic to participants; Relieving / Resting / Stretching Colors, hours of use of pedestrian zones, emotions of vertical gardens, and the contribution of vertical gardens to the environment were asked. Participants were asked to evaluate and score 10 different images which were shown to them according to the landscape design and principles. Also for participants to Vehicle traffic; Questions such as Relaxing / Resting / Stretching Colors, hours of use of vehicle traffic, whether they had traffic accidents, accidents caused by accidents, the emotions caused by the vertical gardens, the contribution of vertical gardens to the environment were asked. Participants were asked to evaluate and score 10 different images which were shown to them according to the landscape design and principles. Accordingly, it is aimed to find out which design principles and elements have positive effects on vehicle and pedestrian traffic in vertical garden applications. As a result, in vertical garden applications, blue, green, gentle colors more, orange, black, red colors should be given less space; it has been found that the design principles and elements should be less preferred in terms of texture, harmony, color, hierarchy-koram, contrast, measurement-proporsion. The results in the targeted direction were parallel and it was revealed that the participants had high expectations from the vertical gardens. It was determined that the vertical gardens, which were not aware of their positive contributions to human psychology, wanted to see a lot in the vicinity of the participants.tr10.29130/dubited.538005info:eu-repo/semantics/openAccess[No Keywords]Dikey Bahçe Uygulamalarının Araç Ve Yaya Trafiğine Etkileri (İstanbul Metropolünden Örnekler)Article7317111726