Karaçam, SedatGürsel, Ümit2020-04-302020-04-3020171302-89442146-5983https://doi.org/10.21764/efd.14301https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpJek16STJOZz09https://hdl.handle.net/20.500.12684/2005Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin kaldırma kuvveti kavramına yönelik sahip oldukları görsel imgeler ve bu imgelerin kökenlerine yönelik algılarını incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 20142015 öğretim yılında Düzce ili Akçakoca ilçesindeki bir lisenin dokuz, on, on bir ve on ikinci sınıflarında öğrenim gören 178 öğrenci katılmıştır. Uygulamada, öğrencilerin imgelerini ve kökenlerini belirlemek için öğrencilerden boş bir kâğıda kaldırma kuvveti denildiğinde zihinlerinde canlanan şekil veya şekilleri kâğıda çizmeleri ve bu şekilleri nereden kazandıklarını yazılı olarak açıklamaları istenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler iki kodlayıcı tarafından betimsel olarak analiz edilmiştir. Veri analizinde araştırmacılar tarafından verilen kodlar arasında tutarsızlıklar belirlenen 31 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin kaldırma kuvvetine yönelik günlük yaşamdan ve deneyimden uzak ders kitabı ve/veya test kitabı gibi kaynaklardan olduğu gibi kopyaladıkları ve düzgün geometrik şekillerin yer aldığı basmakalıp imgelere daha fazla sahip oldukları bulunmuştur. Bu bulgular ışığında öğrencilerin kaldırma kuvvetine yönelik sahip oldukları imgeleri günlük yaşam temelli imgeler yönünde revize etmek için, ders ve test kitapları gibi materyallerde günlük yaşam temelli görsellere yer vermek, öğretmenlerin kaldırma kuvveti konularını bağlam temelli işlemeleri için eğitim faaliyetleri düzenlemek gibi önlemler alınabilir.The aim of this study is to examine high school students' visual images about the concept of buoyancy and their perception regarding roots of those images. Phenomenological methodology, which is one of the qualitative methods, was used in this study. 178 ninth, tenth, eleventh and twelfth graders enrolled in a high school located in Düzce participated in this study. Data collection process consisted of two phases. At the first phase, each student was asked to draw a picture/s related to buoyancy and explain the source of that picture/s to determine students' visual images about buoyancy. At the second phase, semi structured interviews were conducted with 31 students to exhibit students' images in more detail to get a clearer picture of their images. Data was coded descriptively by two researchers. As a result of this study, it was found that high school students had stereotype images about buoyancy, which were different from their own experiences and daily lives, and included geometrical figures. The students mostly copied those images from course and/or test books and such geometrical figures are more common among high school students. According to these results, we recommend that context based teaching can be adopted to teach buoyancy, and including more visuals related to daily life, in students' textbooks, can provide the students with a chance to revise their stereotype images. Due to low conceptual knowledge levels about buoyancy of science teachers, they generally adopt traditional teaching methods by adhering to course and test books with stereotype drawings, and those teaching approaches lead to stereotype images more common.tr10.21764/efd.14301info:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıLise Öğrencilerinin Sıvılarda Kaldırma Kuvveti Kavramına Yönelik Görsel İmgeleri ve İmgenin KökenleriHigh School Students' Visual Images about the Concept of Buoyancy and Roots of Those ImagesArticle041326345