Şen, NuriHelimergin, Fatih2025-10-112025-10-112025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5NNqZKwwGohPh6_KCcfp-jJYz896OmE7aoXalBk0yXoijZIiMnZapf2CFUPjFVZNhttps://hdl.handle.net/20.500.12684/20511Binek araçların gelişim sürecine baktığımızda daha güvenli, daha konforlu bir tasarım için sürekli araştırma ve geliştirme yapıldığı görülmektedir. Yapılan çalışmalar sonucunda tasarımların değiştiği ve gerekli durumlarda malzemede de değişikliğe gidilerek dinamik ya da statik çalışma şartlarında mekanik davranışlar incelenmektedir. Optimum çalışma şartlarına göre yapılan deneysel testler bize daha güvenli mekanik parçalar üretmeye imkân sağlamaktadır. Özellikle araçlarda sürüş güvenliği ve konforu açısından vazgeçilmez bir durumda olan süspansiyon parçalarının üretimim tasarımı ve testleri hayati önem taşımaktadır. Süspansiyon parçalarının birbirleriyle uyum içerisinde çalışması ve sürüş esnasında zeminden gelen titreşim hareketlerini sönümlemek hem sürücü hem de yolcuların konforu için ayrı bir önem taşımaktadır. Süspansiyon parçaları içerisinde rotil parçasının ana bileşenlerden biri de küresel mafsallardır. Küresel mafsalın emniyeti açısından önemlidir ve tekerlekler ile süspansiyon arasındaki bağlantıyı ve aracın yönlendirilmesini ayrıca rahat bir sürüş deneyimi sağlar. Küresel mafsalın farklı düzlemlerde ve açılarda döndüğünden dolayı yüksek oranda gerilime ve aşınmaya maruz kalırlar. Aşınmayı ve hasarı önlemek amacıyla küresel mafsalın dış yüzeyine belirli derinlikte indüksiyon sertleştirme uygulaması yapılmaktadır. Bu yöntem lokal olarak istenilen yüzeylerin sertliği için büyük avantaj taşımaktadır. Bu çalışmada SAE5140 malzemesinden üretilen küresel mafsal için yeni bir bobin tasarımı yapıldı.2,3,4,5 s ısıtma süresi ve 3,4,5 s soğutma işlemine tutulan küresel mafsalların sertlik derinliği, sertlik değeri, bükme test sonuçları ve mikro yapısı incelenmiş olup ısıtma süresi artıkça indüksiyon derinliği ve bükme kuvvetinin artığı, sonlu elemanlar yönteminde yapılan analiz sonucuna göre ısıtma süresi artıkça boyun bölgesindeki eşdeğer gerilme değerinin artığı görülmüştür. En yüksek sertlik değeri, bükme kuvveti ve sonlu elamanlar yöntemine göre boyun bölgesi eşdeğer gerilme değeri 5 s ısıtma ve 5 s soğutma işleminde görülmüştür.When we look at the development process of passenger vehicles, it is seen that continuous research and development is carried out for a safer, more comfortable design. As a result of the studies carried out, mechanical behaviors are studied under dynamic or static working conditions when the designs change and, if necessary, the material changes as well. Experimental tests conducted according to optimal operating conditions allow us to produce safer mechanical parts. Especially in vehicles, the design and testing of the production of suspension parts, which are in an indispensable condition in terms of driving safety and comfort, are of vital importance. It is of particular importance for the suspension parts to work in harmony with each other and to dampen the vibration movements coming from the ground during driving for the comfort of both the driver and passengers. Ball joints are one of the main components of the rotor part in suspension parts. It is important for the safety of the Ball joints and ensures the connection between the wheels and the suspension and the orientation of the vehicle, as well as a comfortable driving experience. Due to the fact that the ball stud rotates in different planes and angles, they are subjected to a high degree of stress and wear. Induction hardening is applied to the outer surface of the ball stud at a certain depth in order to prevent wear and damage. This method has a great advantage for the hardness of locally desired surfaces. In this study, a new coil design was made for the ball stud produced from SAE5140 material. The hardness depth, hardness value, bending test results and microstructure of the ball stud held for 2,3,4,5 sec heating time and 3,4,5 sec cooling process were examined, and the induction depth and bending force increased as the heating time increased, the equivalent stress value in the neck region increased as the heating time increased according to the analysis result performed by the finite element method. The highest stiffness value, bending force and equivalent stress value of the neck region according to the finite element method were observed in the 5 sec heating and 5 sec cooling process.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessMakine MühendisliğiMechanical EngineeringSae 5140 küresel mafsalın indüksiyon sertleştirme sonrası meydana gelen sertlik derinliğinin ve mekanik özelliklerinin incelenmesiInvestigation of hardness depth and mechanical properties of sae 5140 ball stud after induction hardeningMaster Thesis189940843