Gümüş, SelçukTürk, YılmazArıcak, Burak2020-04-302020-04-3020151303-23991309-4181https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRnek9ERTBOQT09https://hdl.handle.net/20.500.12684/1200Ülkemizde orman yolu yapım çalışmaları Orman Genel Müdürlüğünce (OGM) yürütülmektedir. OGM tarafından günümüze kadar yaklaşık 150000 km orman yolu yapımı gerçekleştirilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda ülkemiz ormanlarının teknik ve ekonomik olarak sürdürülebilir şekilde yönetilmesi ve işletilebilmesi için 201000 km orman yoluna ihtiyaç olduğu belirtilmiştir. OGM tarafından gelecek yıllarda yaklaşık 51000 km yeni orman yolu yaptırılacaktır. Buna göre uzun bir süre daha orman yolu yapımı söz konusu olacaktır. Bu çalışmanın amacı, hali hazırdaki orman yolu yapım yönteminde karşılaşılan sorunları araştırmak ve bu sorunlara karşı alınabilecek önerileri sunmaktır. Çalışmanın yapıldığı alan Maçka Orman İşletme Müdürlüğüne bağlı Eğitim ve Araştırma Uygulama Ormanı Şefliğidir. Çalışmada 2.12 km uzunluğundaki 2 adet tali orman yolunda her 20 m de bir kazı şevi yüksekliği ve kazıda kalan yol genişliği ölçümleri yapılmıştır. Ayrıca pusula ile yolun başlangıç noktasından bitiş noktasına kadar aynı şekilde 20 m de bir yol ekseni üzerinde semt açısı okunmuştur. Yolların baş ve son noktalarından Konumsal Yer Belirleyici (Global Positioning Systems, GPS) ile koordinatlar alınmıştır. Araştırma sonucunda; ihaleye çıkılırken oluşturulan teknik hesaplamalar yani yaklaşık maliyet iş miktarları ile ölçümler sonucu elde edilen iş miktarları arasında (3269.88 m3) ve toplam yol uzunluğunda farklılıkların (220 m) olduğu belirlenmiştir. Bu durum yüklenici firmaların bazen haksız kazanç elde etmelerine, bazen de işin gerektirdiği teknik yapıların eksik olarak inşa edilmesine neden olmaktadır. Her iki durumda da idarenin kamu yararını kollaması konusunda bazı zorluklar yaşamaktadır. Orman yolu proje hazırlanması ve uygulamasının, oluşan farklılığı en aza indirmekte ve yol yapım çalışmalarına katkısı olabilmektedir. Günümüzde ulaşılan teknolojik gelişmelerle yol projelerinin hazırlanması ve uygulanması konularında büyük kolaylıklar sağlamıştır.Forest road construction works are made by General Directorate of Forestry (GDF) in Turkey. Approximately 150000 km forest road was constructed by GDF until this day. It was determined that Turkish forest is needed 201000 km forest road for sustainable management and exploitation according to results of evaluations. Totally 51000 km new forest road will be constructed by GDF in future years in Turkey. This means that the forest road construction works will be on the agenda. This study aimed to investigate problems encountered in forest road construction method and provide recommendations for the problems. Study area is Education and Research Forest of Macka Forest Enterprise. Height of cut slope and road width was measured 20 m intervals at two minor roads that are 2.12 km. Besides road axis was measured with compass 20 m intervals. Beginning and ending points roads were taken coordinate with GPS. At the end of this study, It has been detected that amount of approximate cost excavation differ from measured amount of excavation. Besides and approximate cost roads length differ from measured roads length. The cost calculation by estimated cut volumes without making project causes many problems between forest offices and companies take works. These problems are appeared as non-suitable technical and standard road construction. Because, estimated work amount is generally occur higher or lower at the end of construction work. Forest road project may be minimum problems. It is become very easy to make forest road project and application on the terrain by developed technological tools in today.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrman MühendisliğiOrman Yolu İnşaat Sürecinde Yaklaşık Maliyet ve Hakediş Değerlerinin AraştırılmasıInvestigation of Approximate Cost and Progress Payment in Forest Road Construction ProcessArticle151614