Uğurlu, Zeynep ÖvdürÜnver, Özge2020-04-302020-04-3020182148-77822148-9599https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJM09URXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12684/843In Turkey, English is taught in all state schools beginning in the second grade of the primary schoolsand continuing in the higher education. This huge amount of time period spent on language teachingis expected to be seen in students’ proficiency levels and in the way they can use English. The productsin which they can reflect their levels of English perceptibly are their compositions, which can also beused as learning tools for learners (Raimes, 1983). While writing, learners do not only transfer theideas in their minds, they also try to gain accuracy by using their vocabulary and grammar knowledge.While teaching English, following a skill-based approach in language programs has been a commonpractice for a long time. Those programs may sometimes include the teaching of vocabulary andgrammar as separate courses. In the university where this research study was conducted, Englishpreparatory year is optional, and there are ten-hour-a-week reading-writing, ten-hour-a-weeklistening-speaking and four-hour-a-week grammar courses in an academic year. In this skill-basedprogram, grammar is thought to be an essential element to help students improve their productiveskills in a more accurate manner. Therefore, the main purpose of this study is to reveal what kind ofa role grammar courses have on the students’ writings. As this study was designed as a case study,one class was chosen to be studied on, and their writing portfolios were gathered and each assignmentfrom the beginning until the end of the 2017/2018 academic year was analyzed. The data werecollected by analyzing the grammar components of students’ writings and a comparison was made inorder to see whether there was a match between the order of grammar topics covered and the use ofthem in the writing products.Türkiyede, İngilizce öğretimi ilkokul 2.sınıfta başlayıp yüksek öğrenimde devam etmektedir. Dilöğretimine harcanan bu fazla zamanın, öğrencilerin yeterlilik düzeyine ve İngilizceyi kullanabilmebecerilerine yansıması beklenmektedir. Öğrencilerin İngilizce seviyelerini, somut olarakyansıtabilecekleri ürünler; öğrenciler için öğrenme aracı olarak da kullanılabilen kendikompozisyonlarıdır (Raimes, 1983). Öğrenciler yazarken sadece akıllarındaki fikirleri transferetmezler, ayrıca dilbilgisi ve kelime bilgilerini de kullanarak doğruluk kazanmaya çalışırlar. İngilizceöğretirken beceri temelli yaklaşım kullanımı uzun zamandır yaygın olan bir uygulamadır. Bu programlarda bazen kelime ve dilbilgisi öğretimi ayrı dersler olarak mevcut olabilir. Bu çalışmanınyapıldığı üniversitede, İngilizce hazırlık sınıfı seçmelidir ve bir akademik yılda haftada on saatlikokuma-yazma, on saatlik dinleme-konuşma ve dört saatlik dilbilgisi dersleri vardır. Beceri-temelli buprogramda, dilbilgisi, öğrencilerin daha hatasız bir şekilde üretken becerilerini geliştirmelerineyardımcı olan esas unsur olarak düşünülmektedir. Dolayısıyla, bu çalışmanın temel amacı dilbilgisiderslerinin öğrencilerin yazıları üzerinde nasıl bir rol oynadığını ortaya koymaktır. Bu çalışma vakaincelemesi olarak tasarlandığı için, üzerinde çalışılmak üzere bir sınıf seçilmiştir ve bu sınıftakiöğrencilerin yazma portfolyoları bir araya getirilerek 2017/2018 akademik yılının başından sonunakadar verilen her bir ödev analiz edilmiştir. Veriler öğrencilerin yazılarındaki dilbilgisi unsurlarıanaliz edilerek toplanmıştır ve işlenen dilbilgisi konuları ve bu konuların yazma çalışmalarındakikullanımı arasında bir eşleşme olup olmadığını görmek için bir kıyaslama yapılmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessDil ve Dil BilimThe role of grammar courses in students’ writing products: a case study in Düzce UniversityÖğrencilerin yazma çalışmalarında dilbilgisi dersinin rolü- Düzce Üniversitesinde vaka incelemesiArticle13137383