Kaghado, Cetenay2020-04-302020-04-3020182148-77822148-9599https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJNE1USTJOZz09https://hdl.handle.net/20.500.12684/1230Written final exams of many ESL or EFL students attending college or university are often writtenand memorized before the actual test in some manner. Often, the students will usually have somesort of idea of what they will be tested on in the final exam. As such, they are under pressure toperform and not only that, but to obtain a certain percentage on their final exam. From my personalobservations, these students usually memorize their answers beforehand and simply rewrite themduring their final exams. The students may or may not have adequately prepared for their final examsand may at times forget the material that they tried to memorize. This paper addresses the issue ofwhether or not students are able to independently compose a solid main idea in the writing process(n39). Furthermore, additional observations will be made. For instance, can these students connectideas and arguments based off of their main idea? This paper aims to contribute an analyticalapproach for instructors at Duzce University so that they may assist students with their compositionwriting skills in the future.Liselerde ve üniversitelerde ikinci dil veya yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin finalsınavlarında yazdıkları metinler genellikle sınavdan önce bir şekilde yazılıp ezberlenir. Genellikleöğrenciler sınavlarda kendilerine sorulacak yazma konusu hakkında bir şekilde bir fikre sahiptirler.Öğrenciler bir edinç baskısı altında ve final sınavlarından belli bir puan almak zorundadırlar. Benimkişisel gözlemlerine göre, bu öğrenciler cevapları sınavdan önce bir şekilde ezberleyip sınav esnasındasadece bunları yazarlar. Öğrenciler bazen final sınavlarına yeterince çalışmamış olabilirler ve bazende ezberlemeye çalıştıkları materyalleri unutabilirler. Bu çalışmada, öğrencilerin yazma sürecindesomut bir ana fikri kendi başlarına oluşturup oluşturamadıkları incelenmiştir (n39). Bunun yanısıra, ek gözlemler de yapılacaktır. Örneğin, bu öğrenciler ana fikirden soyutlanmış fikir ve görüşleriilişkilendirebiliyorlar mı? Bu çalışma, Düzce Üniversitesi’ndeki öğretim görevlilerine gelecekteöğrencilerine kompozisyon yazma becerilerinde yardımcı olabilmeleri için analitik bir yaklaşımakatkıda bulunmayı amaçlamaktadır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessDil ve Dil BilimMain ideas: An investigation into student writingAna fikirler: Öğrencilerin yazma becerilerinin incelenmesiArticle1313220225