Yıldırım, YıldırımGörmek Pommerıch, Sinem2025-10-112025-10-112025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5NNqZKwwGohPh6_KCcfp-g5dE6PBlXtmAXir2MGimq8Dkg8lUzfGhpcAG2zkyozNhttps://hdl.handle.net/20.500.12684/20232Bu araştırma, şeflerin bakış açısından gastrodiplomasinin destinasyon imajı ve yeniden ziyaret niyeti bağlamında nasıl algılandığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Gastrodiplomasi, bir ülkenin veya bölgenin mutfak kültürünü diplomatik bir araç olarak kullanarak uluslararası algıyı yönlendirme ve turizmi teşvik etme pratiğidir. Daha önceki çalışmalarda şeflerin mutfak tanıtımındaki rolü ve gastronomik deneyimlerinin turistlerin algıları üzerindeki etkisi yeterince araştırılmamıştır. Bu nedenle, bu çalışmada gastrodiplomasinin destinasyon imajına ve turistlerin yeniden ziyaret etme niyetine olan etkisi araştırılmaktadır. Araştırma, gastronominin destinasyon pazarlaması ve turistik algı oluşturma üzerindeki etkilerini inceleyerek hem akademik literatüre katkı sağlamayı hem de turizm profesyonellerine yol göstermeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel yöntem kullanılmış olup, şeflerle yapılan görüşmeler analiz edilmiştir. Nitel araştırma yöntemi kapsamında Türkiye'de gastronomi alanında faaliyet gösteren 12 profesyonel şef ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bulgular, gastrodiplomasinin destinasyon imajını güçlendirdiğini ve turistlerin yeniden ziyaret etme niyetini pozitif yönde etkilediğini göstermektedir. Ayrıca, şeflerin gastronomik diplomasi sürecindeki rolünün önemli olduğu ve yerel mutfak deneyimlerinin turistler üzerinde kalıcı etkiler bıraktığı ortaya konmuştur. Bununla beraber şeflerin ülke mutfağının tanıtılması konusunda yerel yönetimlerin desteklerini alarak daha etkin bir şekilde tanıtabileceğini göstermektedir. Şeflerin gastronomik deneyimlerin kalitesini belirleyerek turistlerin algılarını etkileyen önemli aktörler oldukları vurgulanmaktadır. Turistlerin gastronomik deneyimlerden memnuniyeti, destinasyon hakkında olumlu eWOMM (elektronik ağızdan ağıza pazarlama) oluşturma olasılıklarını artırmaktadır. Bu çalışmanın bulguları, turizm ve destinasyon yönetimi stratejileri açısından önemli çıkarımlar sunmakta ve gastronominin bir destinasyon pazarlama aracı olarak etkin kullanımına dair öneriler sunmaktadır.This study explores how gastrodiplomacy is perceived in the context of destination image and revisit intention, based on the perspectives of chefs through a qualitative approach. Gastrodiplomacy is the practice of using a country's or region's culinary culture as a diplomatic tool to shape international perceptions and promote tourism. Previous research has insufficiently explored the role of chefs in culinary promotion and the effects of gastronomic experiences on tourists' perceptions. Therefore, this study investigates the influence of gastrodiplomacy on destination image and tourists' intention to revisit. The research aims to contribute to academic literature and guide tourism professionals by examining the effects of gastronomy on destination marketing and tourist perception formation. Within the scope of the qualitative research method, in-depth semi-structured interviews were conducted with 12 professional chefs working in the field of gastronomy in Turkey. The findings reveal that gastrodiplomacy strengthens destination image and positively influences tourists' intention to revisit. Additionally, the important role of chefs in the gastronomic diplomacy process and the lasting effects of local culinary experiences on tourists have been demonstrated. Furthermore, it is shown that chefs can more effectively promote their country's cuisine with the support of local authorities. Chefs are emphasized as key actors who determine the quality of gastronomic experiences and influence tourists' perceptions. Tourists' satisfaction with gastronomic experiences increases the likelihood of generating positive electronic word-of-mouth (eWOM) about the destination. The findings of this study offer significant implications for tourism and destination management strategies and provide recommendations for the effective use of gastronomy as a destination marketing tool.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessTurizmTourismGastrodiplomasiDestinasyon imajıDestinasyon pazarlamasıGastronomi turizmiŞeflerin rolüGastrodiplomacyDestination imageDestination marketingGastronomy tourismRole of chefsGastrodiplomasinin destinasyon imajına ve yeniden ziyaret etme niyetine yönelik algılanan rolü: Şeflerin düşüncelerine yönelik bir incelemeThe perceived role of gastrodiplomacy in destination image and revisit intention: An investigation into chefs' perspectivesMaster Thesis1127945358