Karaçam, SedatGürsel, Ümit2021-12-012021-12-0120201303-04932148-4929https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-597115https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpZNU1EZzJOZz09https://hdl.handle.net/20.500.12684/9048Bu çalışmada lise öğrencilerinin Newton’un hareket yasalarına yönelik çoktan seçmeli soruları çözerken kullandıkları bilişselve üstbilişsel stratejileri öğrencilerin üstbilişsel farkındalıkları ve kavramsal anlama düzeylerini dikkate alarak incelenmiştir.Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması temel alınmıştır. Yedi kişinin verisi çalışmada kullanılmıştır.Öğrenci seçiminde ölçüt örneklemeyöntemiyle öğrencilerin ilk olarak kavramsal anlama düzeyi Kuvvet Konuları KavramTesti ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri ise Problemleri Nasıl Çözersiniz ölçeği ile belirlenmiştir. Elde edilen verilerleöğrenciler kavramsal anlama düzeyi ve üstbilişsel farkındalık seviyelerine göre gruplandırılmıştır. Sesli düşünme tekniğikullanılarak öğrencilere Temel Mekanik Test ’inden seçilen sorular çözdürülmüş ve çözüm sürecine yönelik yarıyapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin üstbilişsel farkındalıkları ve kavramsal anlamadüzeylerinin kullandıkları bilişsel ve üstbilişsel stratejileri etkilediği ve kavramsal anlama düzeyi düşük öğrencilerin soruyuokuma aşamasında daha fazla ve üstbilişsel düzeyde strateji kullanırken, üstbilişsel düzeyi yüksek öğrencilerin ise çözümaşamasında daha fazla ve üstbilişsel strateji kullandıkları bulunmuştur.In this study, the cognitive and metacognitive strategies used by high school students in solving multiple choice questions related to Newton's laws of motion were examined by taking into consideration the metacognitive awareness and conceptual understanding levels of the students. The case study method on the qualitative research designs. Data of seven people were used in the study. Firstly, the conceptual understanding level of the students was determined by using the criterion sampling method in the selection of students. With the data obtained, students were grouped according to their level of conceptual understanding and metacognitive awareness. The questions selected from the Basic Mechanical Test were solved and semistructured interviews were conducted for the solution process by using voice thinking technique. As a result of the research, it was found that students' metacognitive awareness and conceptual comprehension levels affect the cognitive and metacognitive strategies used, and students with low level of conceptual comprehension used more and metacognitive strategies in the reading stage, while higher and metacognitive strategies were used in the solution stage.tr10.17240/aibuefd.2020.20.52925-597115info:eu-repo/semantics/openAccess[No Keywords]SORU ÇÖZÜMÜNDE KULLANILAN BİLİŞSEL VE ÜSTBİLİŞSEL STRATEJİLERİN ÜSTBİLİŞSEL FARKINDALIK VE KAVRAMSAL ANLAMA AÇISINDAN İNCELENMESİArticle201415438