Atmaca, TanerBergut, Murat2024-08-232024-08-232023https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rpg5fuMjJNN_vYmjX3xzYVtSJTAkeCxgQfQOrRmjl0_phttps://hdl.handle.net/20.500.12684/15389Bu araştırmada göçmen öğrencilerin yoğun olduğu okullarda okul ve sınıf yönetiminde karşılaşılan durumlar incelenmiştir. Araştırma ile göçmen öğrencilerin eğitim sürecinde karşılaşılan engelleri, başarılı olmalarını etkileyen faktörleri ve destek duydukları durumları anlamak hedeflenmiştir. Araştırma sonuçlarının eğitim yöneticilerine, öğretmenlere ve ilgili paydaşlara göçmen öğrencilerin okula uyum sürecinde ve akademik başarılarının artmasında etkili yöntemler geliştirme konusunda rehberlik sunması amaçlanmaktadır. Araştırmada 2022-2023 eğitim öğretim yılında Düzce ili Merkez ilçesinde göçmen öğrencilerin yoğun olduğu okullarda görev yapan 5 okul yöneticisinin ve 11 öğretmenin yüz yüze görüşülerek görüşleri alınmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu üzerinden yapılan görüşmeler içerik analizi yöntemiyle yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre olumsuz durumlar daha fazla olsa da olumlu durumlar ile de karşılaşılmıştır. Araştırma sonuçları göçmen öğrencilerin okul ve sınıf yönetimine olumlu ve olumsuz etkilerinin olduğunu, göçmen öğrenciler ile diğer öğrenciler arasındaki ilişkilerin okul yönetimine yansıyan olumlu ve olumsuz etkilerinin olduğunu, göçmen öğrencilerin akademik performansının okul ve sınıf yönetimine olumlu ve olumsuz etkilerinin olduğunu, göçmen öğrencilerin okula olumlu ve olumsuz etkilerinin olduğunu, göçmen öğrenciler ile ilgili yaşanan sorunların pedagojik, yönetsel ve sosyal olduğunu, okul yöneticilerinin göçmen öğrencilere yönelik yönetsel çalışmalarda bulunduklarını göstermektedir. Göçmen öğrencilerin okul ve sınıf yönetimine iletişim engelleri, sınıf kurallarına aykırı davranışlar, şiddet, derse katılımda zorluklar, gruplaşma, müfredatı işlemeyi zorlaştırma, dikkat dağınıklığı gibi olumsuz etkileri bulunurken, dil öğrenimine bağlı kolaylıklar, yetenekleri keşfetme, çok kültürlülük, empati yapma, öğretmenlerin öğretim tekniklerinde değişiklik yapması gibi olumlu etkileri olduğu da belirlenmiştir. Göçmen öğrenciler ve diğer öğrenciler arasındaki ilişkiler incelendiğinde akran şiddeti, dışlanma ve etiketlenme, velilerden olumsuz tepkiler şeklinde olumsuz durumların olduğu, ayrıca empatiyi öğrenme, kültürel etkileşim, akran öğrenmesi gibi olumlu durumların da olduğu belirlenmiştir. Göçmen öğrencilerin akademik performansı incelendiğinde dil engelinden kaynaklı zorluklar, motivasyon düşüklüğü gibi olumsuz durumlar görülürken, bazı göçmen öğrencilerin akranlarından başarılı olmaları gibi olumlu durumlar da görülmüştür. Göçmen öğrencilerin okula etkileri incelendiğinde ise bazı velilerin olumlu bazı velilerin de olumsuz tutumlar sergileyerek okul iklimini olumlu veya olumsuz etkiledikleri sonucuna ulaşılmıştır.In this study, the situations experienced in school and classroom management in schools where immigrant students are concentrated were analyzed. The aim of the research is to understand the obstacles encountered in the educational process of immigrant students, the factors affecting their success, and the situations in which they need support. The results of the research are aimed to provide guidance to educational administrators, teachers, and relevant stakeholders in developing effective methods in the process of migrant students' adaptation to school and increasing their academic achievement. In the study, the opinions of 5 school administrators and 11 teachers working in schools where immigrant students are concentrated in the central district of Düzce province were obtained through face-to-face interviews. The interviews, conducted through a semi-structured interview form, were interpreted using the content analysis method. According to the results of the research, although negative situations were more common, positive situations were also encountered. The research findings indicate that immigrant students have both positive and negative effects on school and classroom management. The relationships between immigrant students and other students exhibit positive and negative effects that are reflected in school management. The academic performance of immigrant students also has positive and negative effects on school and classroom management. Immigrant students contribute positively and negatively to the school environment. The problems experienced with immigrant students encompass pedagogical, administrative, and social aspects, and school administrators engage in administrative activities to support immigrant students. While migrant students have negative effects on school and classroom management, such as communication barriers, behaviors that go against classroom rules, violence, difficulties in class participation, and challenges in processing the curriculum, they also have positive effects, such as facilitating language learning, discovering talents, promoting multiculturalism, and fostering empathy. When examining the relationships between migrant students and other students, negative situations such as peer violence, exclusion, and labeling were identified, but there were also positive situations such as learning empathy, cultural interaction, and peer learning. Analyzing the academic performance of migrant students revealed negative situations, such as difficulties due to language barriers and low motivation, but also positive situations, such as some migrant students outperforming their peers. When assessing the effects of immigrant students on the school, it was concluded that some parents held positive attitudes, while others had negative attitudes, thus influencing the school climate positively or negatively.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingGöçmen öğrencilerin yoğun olduğu okullarda okul ve sınıf yönetiminde karşılaşılan durumların incelenmesiInvestıgatıon of the sıtuatıons faced ın school and class management ın schools wıth hıgh numbers of mıgrant studentsMaster Thesis1162804015