Çavuşoğlu, OktayYılmazoğlu, A.G.Üzel, U.2025-08-252025-08-252021Otomotiv sektöründe, parçalar üzerine uygulanan işlemler parça yüzeylerinde kalıntı gerilemeler oluşturmaktadır. Bu kalıntı (artık) gerilmeler, parça üzerinde ani kırılmalara neden olmaktadır. Bu nedenle kalıntı gerilmeler otomotiv sektöründe güvenlik açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışmada, otomotiv sektöründe sıklıkla kullanılan 2 mm kalınlığında FEP12 çeliğinin bükülme açısının ve hadde yönünün mekanik özelliklere etkilerini incelenmiştir. Bükülme hattında artık gerilme +67 MPa değerine kadar ulaşmaktadır. Çatlak başlangıcı açısından bükülen alan güvensiz olduğu öngörülmektedir. Düz sac üzerinde yapılan ölçümlerde hadde yönünde ortalama -52,7 MPa, haddeye dik yönde ortalama -73,6 MPa kalıntı gerilme görülmüştür.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessFEP12Kalıntı GerilmeArtık GerilmeFEP12 Çeliklerinde Bükme İşleminin ve Hadde Yönünün Kalıntı Gerilmelere EtkileriArticle2325