Göksoy, SüleymanYılmaz, İkbal2024-12-282024-12-2820182146-5975https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/517224https://dergipark.org.tr/tr/pub/dusbed/issue/38695/449771https://hdl.handle.net/20.500.12684/16997The aim of the research is to determinate the opinions of IR teachers and their students as to Robotics and nbsp;decoding. In this context, ten IR teachers who are tutoring in schools located in the city center of D. and fifteen nbsp;of their tutees heve been interviewed. The answers have been analysed within the determined frame of general nbsp;views, the perceived benefits, the obsrved benefits, the acquisition, the contribution to academic success. The nbsp;consolidation outside of school, the participation of family and the contribution to academic success. As regards nbsp;to the result of the research, it has been determined that the teachers who give these lectures and their students nbsp;agree that they benefit from the acqusition that are provided by robotic and coding lessons such as, problem nbsp;solving, creative thinking, numerical thinking, additive studying, systematic and analytic thinking and designing. nbsp;Additionally it has been determined that participation of family and the consolidation out of school has a nbsp;significiant contribution to robotics and coding lessons. In accordance with the results it has been determined nbsp;that especially in numerical branches the students and teachers of robotics and coding agree that student's nbsp;academical success enhances through these lessons.Araştırmanın amacı robotik ve kodlama dersi alan öğrencilerinin ve dersi veren bilişim teknolojileri nbsp;öğretmenlerinin robotik ve kodlama dersi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Bu kapsamda, D. il nbsp;merkezinde bulunan okullarda robotik ve kodlama dersi veren on bilişim teknolojileri öğretmeni ve on beş nbsp;öğrenci ile görüşülmüştür. Elde edilen yanıtlar belirlenmiş olan; genel görüşler, algılanan fayda, gözlenen nbsp;fayda, kazanımlar, okul dışında pekiştirme, aile katılımı, akademik başarıya katkı temalar çerçevesinde analiz nbsp;edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; dersi veren öğretmen ve öğrencilerinin, robotik ve kodlama derslerinin nbsp;öğrencilere problem çözme, yaratıcı düşünme, sayısal düşünme, verimli çalışma, sistematik ve analitik düşünme, nbsp;tasarlama gibi kazanımlar sağladığı görüşünde oldukları belirlenmiştir. Ayrıca aile katılımı ve okul dışında nbsp;yapılan pekiştirmenin robotik ve kodlama dersindeki başarıya anlamlı bir katkısı sunduğu saptanmıştır. nbsp;Sonuçlara göre öğretmen ve öğrencilerin robotik ve kodlama derslerinin, öğrencilerin özellikle sayısal derslerde nbsp;olmak üzere akademik başarısını arttığı görüşünde oldukları tespit edilmiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessRobotics and coding lessonsınformation technologiesmiddle school studentsRobotik ve kodlama dersibilişim teknolojileriortaokul öğrencileriTHE OPINIONS OF INFORMATION RELATIONS TEACHER AND THEIR STUDENTS WITH REGARD TO LESSONS OF ROBOTS AND DECODINGBİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLERİ VE ÖĞRENCİLERİNİN ROBOTİK VE KODLAMA DERSİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİArticle81178196DergiPark: 449771