Serin, Sercan2020-04-302020-04-3020181308-66931308-6693https://doi.org/10.21923/jesd.398339https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJM056TTFOUT09https://hdl.handle.net/20.500.12684/1910Bu çalışmada, asfalt betonu kaplamalarda ultrases geçiş hızı test cihazı kullanılarakçatlak derinliği tahmini yapılmıştır. Testler, dolaylı okuma yöntemi kullanılarakgerçekleştirilmiştir. Deneysel işlemlerde kontrollü çatlak oluşumunu elde etmekamacıyla, numunelere elmas testere yardımıyla farklı derinliklerde çentikleraçılmıştır. Böylece çentiksiz ve 5, 10, 15, 20 cm derinliklerde çentikli numunegrupları oluşturulmuştur. Deneysel veriler kullanılarak literatürde bulunan veçatlak tahmininde kullanılan ampirik formüle ek olarak, bu çalışmada malzemeninfiziksel özelliklerinin analize dahil edildiği yeni istatistiksel modeller geliştirilmiştir.Geliştirilen bu modeller ile sonuçlar, çentiksiz numunelerin analize dahil edildiği vedahil edilmediği olmak üzere iki ayrı grupta incelenmiştir. Böylece, her iki modeldegerçek değerler ile tahmin edilen değerler arasındaki determinasyon katsayıları(R2) sırasıyla 0,95 ve 0,91 olarak elde edilmiştir. Sonuç olarak, asfalt betonukaplamalarda çatlak derinliğinin önerilen model ile başarılı bir şekilde tahminedilebileceği tespit edilmiştir.In this study, the ultrasonic pulse velocity measurement device was used to predictcrack depth in asphalt concrete layers. The tests were carried out using the indirectreading method. In experimental procedures, notches were opened with the help ofa diamond saw to obtain controlled crack formation at different depths. In this way,un-notched and 5, 10, 15, 20 cm deeply notched sample groups were constituted. Inaddition to the empirical formulas used in the literature for the prediction of cracksusing experimental data, new statistical models were developed in which thephysical properties of the material are analyzed. These developed statistical modelswere examined in two separate groups for analyses by considering with and withoutun-notched situations. Thus, in both models, the determination coefficients (R2)between the actual values and the predicted values were obtained as 0,95 and 0,91respectively. As a result, it was determined that crack depth can be successfullypredicted by the proposed model in asphalt concrete layers.tr10.21923/jesd.398339info:eu-repo/semantics/openAccessBilgisayar BilimleriBilgi SistemleriBilgisayar BilimleriDonanım ve MimariBilgisayar BilimleriSibernitikBilgisayar BilimleriTeori ve MetotlarBilgisayar BilimleriYapay ZekaBilgisayar BilimleriYazılım MühendisliğiÇevre MühendisliğiEndüstri MühendisliğiEnerji ve YakıtlarGıda Bilimi ve Teknolojisiİmalat Mühendisliğiİnşaat Mühendisliğiİnşaat ve Yapı TeknolojisiJeokimya ve JeofizikJeolojiMaden İşletme ve Cevher HazırlamaMalzeme BilimleriBiyomalzemelerMalzeme BilimleriKaplamalar ve FilmlerMalzeme BilimleriKompozitlerMalzeme BilimleriÖzellik ve TestMalzeme BilimleriSeramikMalzeme BilimleriTekstilMühendislikBiyotıpMühendislikElektrik ve ElektronikMühendislikJeolojiMühendislikKimyaMühendislikMakineNanobilim ve NanoteknolojiRobotikTaşınım Bilimi ve TeknolojisiTelekomünikasyonYeşilSürdürülebilir Bilim ve TeknolojiUltrasonik Yöntem İle Asfalt Betonlarda Kontrollü Çentik İle Çatlak AnaliziCrack Analysis With Controlled Notches On Asphalt Concretes Via Ultrasonic MethodArticle62310315