Hayırsever, FahriyeOrhan, Ümmühan GülizGel, MuhammetSeis, Ayşe2025-10-112025-10-1120251303-84512459-1912https://doi.org/10.37217/tebd.1538724https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1312328https://hdl.handle.net/20.500.12684/20767Araştırmada Evrensel Tasarıma Dayalı Öğrenme Modeli’nin ortaokul kademesinde uygulanmasının öğretmen ve öğrencilerin deneyimlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmaktadır ve nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubu, bir devlet ortaokulunun 7. sınıfında öğrenim gören 20 öğrenci ve uygulamayı yürüten öğretmenden oluşmaktadır. Evrensel tasarımın temel ilkelerine uygun olarak Türkçe dersinde dört hafta, 20 ders saati uygulama yapılmıştır. Öğretmen ve öğrenci yansıtıcı günlükleri ve yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla toplanan veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu modele ilişkin öğrenciler, aktif ve etkileşimli bir ders olduğunu, çoklu temsil ve ifade araçlarını kullandıklarını, farklı bakış açısı geliştirdiklerini belirtmişlerdir. Öğretmen bu model ile öğrencilerin bireysel farklılıklarına daha fazla önem verdiğini ifade etmiştir. Bazı öğrenciler ise, derste aktif olmalarının beklenmesi sebebiyle, öğrenme sürecini zaman zaman yorucu bulduklarını belirtmiştir. Evrensel Tasarıma Dayalı Öğrenme Modeli, bireysel farklılıkların değerine ve öğrenmenin önündeki engellerin ortadan kaldırılmasına odaklandığından, eğitimciler tarafından eğitim sisteminin her kademesinde ve alanında uygulanabilir.tr10.37217/tebd.1538724info:eu-repo/semantics/openAccessEvrensel tasarımTürkçe dersiEvrensel Tasarıma Dayalı Öğrenme ModeliBireysel farklılıklarEvrensel Tasarıma Dayalı Öğrenme Modeli’nin Ortaokul Kademesinde Uygulanmasının Öğretmen ve Öğrencilerin Deneyimlerine Göre DeğerlendirilmesiArticle231111411531312328