Selçuk, EvrenAçıkgöz, Can2024-08-232024-08-232024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=1pwTzRXnomYf6jwqVORfUfuW9ufxM3sW5IrW5fWaJnUUphA4K2i0EM-VYrrJpu3Khttps://hdl.handle.net/20.500.12684/15351Tez üç ana başlıktan oluşmaktadır. Tezin birinci bölümünde, beden tanımına zemin oluşturmak adına beden; fizyolojik, biyolojik ve kavramsal olarak tanımlanmaya çalışılır. Bunun yanı sıra ilkel çağlardan günümüze kimlik ve aidiyet kavramları ve bu kavramların kökenleri üzerinde durulması amaçlanır. Yine bu bölümde iktidarın beden üzerindeki etkileri gözlemlenmeye çalışılırken Fransız düşünür olan Michel Foucault'un değerlendirmelerine yer verilir. Tezin ikinci bölümü olan '' 20 ve 21. Yüzyılda Sanat ve Beden İlişkisi'' adlı bölümde, ağırlıklı olarak 20 ve 21. Yüzyılda sanat alanında bedenin konu alınış şekli incelenmektedir. Aynı zamanda sanatçıların üretimleri üzerinden iktidar-sanat/iktidar-toplum/iktidar-birey ilişkileri de gözlemlenmeye çalışılır. Bununla ilişkili olarak bedenin biyolojik bir yaşam formu olmaktan ziyade, bir nesne olarak -cinsel/dinsel ya da siyasal bir nesne olarak- şekillenmesi ve dönüşümü yine bu bölümde incelenmektedir. Yine bu bölümde sanatın bu olguların etkisine maruz kalması ile üretimlerin çoğunlukla güncel ve popüler meseleler tarafından şekillendiği vurgulanmaktadır. Tez kapsamında iktidarın çektiği sınırlar içerisinde dolaştığı düşünülen sanat üretimlerinin sistemdeki yararı sorusunu düşündürmek amaçlanırken diğer taraftan bu sınırlar içerisinde özgün/özgür olma durumu incelenir. Tezin "Ben'in Bedeni" adlı üçünde bölümünde de, bedene öznel bir bakış açısı ile yaklaşılıp, kişisel süreç, deneyim ve üretimlere yer verilmiştir.The thesis consists of three main headings. In the first part of the thesis, in order to lay the groundwork for the definition of body; It is tried to be defined physiologically, biologically and conceptually. In addition, it is aimed to focus on the concepts of identity and belonging and the origins of these concepts from primitive times to the present. Again, in this section, while trying to observe the effects of power on the body, the evaluations of the French thinker Michel Foucault are included. In the second part of the thesis, titled "The Relationship between Art and the Body in the 20th and 21st Centuries", the way the body is discussed in the field of art in the 20th and 21st Centuries is mainly examined. At the same time, power-art/power-society/power-individual relations are tried to be observed through the artists' productions. Relatedly, the shaping and transformation of the body as an object - as a sexual/religious or political object - rather than as a biological life form, is also examined in this section. Again in this section, it is emphasized that the productions are mostly shaped by current and popular issues, as art is exposed to the influence of these phenomena. Within the scope of the thesis, it is aimed to raise the question of the benefit of artistic productions in the system, which are thought to circulate within the borders of the government, while on the other hand, the situation of being original/free within these borders is examined. In the third chapter of the thesis, titled "The Body of Me", the body is approached from a subjective perspective and personal processes, experiences and productions are included.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessGüzel SanatlarFine ArtsÇağdaş sanatta bir üretim biçimi: Bedenin sanat nesnesi olarak kullanılmasıA production form in contemporary art: Using the body as an art objectMaster Thesis1117872527