Köroğlu, MihraçYiğiter, Korkmaz2021-12-012021-12-0120212528-95272528-9535https://doi.org/10.26466/opus.880225https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRReE1qUXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12684/9418This research was conducted to reveal the relationship between swimming and some psychological parameters. The research goal is to define the effect of week-8 swimming training program on the assertiveness and attention levels of high school students aged 15-18 in Sakarya city in Turkey.For investigatingthe relationship, students (100) aged 15-18 voluntarily participated in the study. All participants dividedinto two groups as control and experiment. In the process of this research, as data collection tools, RathusAssertiveness Inventory and Burdon Attention Scale were used to determine scores of the assertivenessand attention levels as pre and post tests. The data obtained in the study, which was conducted with anexperimental and sequential design method, were analyzed in the SPSS program and the level of significance was taken as 0.05. In order to compare the pre-test and post-test results of the experimental andcontrol groups, the Mann Whitney U-test was used in independent groups and the Wilcoxon SignedRanks test in dependent groups. In the assertiveness inventory results, a statistically significant difference was found between the assertiveness pre-test and post-test results of the experimental group and thepost-test results of the control group. In the attention level results, a statistically significant differencewas found between the attention level pre-test and post-test results of the experimental group and thepost-test results of the control group. Research results showed that swimming training program designed8-week positively affects high school students' assertiveness and attention levelsBu araştırma yüzme sporu ile bazı psikolojik değişkenlerin arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için yürütülmüştür. Araştırmanın amacı, Türkiye'nin Sakarya ilindeki 15-18 yaş arası lise öğrencilerinin atılganlık ve dikkat düzeyleri üzerinde 8 haftalık yüzme eğitim programının atılganlık ve dikkat düzeylerine etkisini belirlemektir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için 15-18 yaş arasında 100 öğrenci gönüllü olarak araştırmaya katılmıştır. Katılımcılar deney ve kontrol grubu olmak üzere ikiye bölünmüştür. Araştırma sürecinde, veri toplama aracı olarak Rathus Atılganlık envanteri ve Burdan Dikkat ölçeği ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Test sonuçlarının karşılaştırılması için Mann Whitney U test ve Wilcoxon testleri kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi ,05 olarak alınmıştır. Atılganlık envanterinin verileri deney grubu önson test sonuçlarında anlamlı düzeyde farklılık olduğunu ortaya çıkarmıştır. Benzer şekilde, dikkat testi verileri deney grubu ön-son test sonuçlarında anlamlı düzeyde farklılık olduğunu ortaya çıkarmıştır. Araştırma sonuçları, 8 haftalık olarak tasarlanan yüzme antrenman programının lise öğrencilerinin atılganlık ve dikkat düzeylerini olumlu yönde etkilediğini göstermiştir.en10.26466/opus.880225info:eu-repo/semantics/openAccess[No Keywords]Assertivenes, Attention and the Relationship between Swimming Training and ThemArticle184130663081